De eerste week in suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Koomen - WaarBenJij.nu De eerste week in suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Koomen - WaarBenJij.nu

De eerste week in suriname!

Door: Annemiek Koomen

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

26 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal!
Zoals jullie weten zal ik de komende 3 maanden in suriname verblijven om hier vrijwilligerswerk te doen. En omdat ik er zoveel vraag naar kreeg heb ik toch maar besloten een blog bij te gaan houden. Vorige week zaterdag ben ik vertrokken, en ik heb onderhand al zoveel dingen meegemaakt! Maar laat ik maar bij het begin beginnen!

Na weken voorbereiden, afscheid nemen en spullen verzamelen werd ik zaterdag 16 april weggebracht door pap, mam en jolijn naar schiphol. De vlucht ging goed, wel iets vertraging door een onweersbui boven het vliegveld hier, maar daardoor kregen we wat extra uitzicht over het prachtige landschap van suriname, zo groen! Eenmaal uit t vliegtuig regende het nog steeds, welkom in de regentijd! Na 1,5 uur wachten bij de paspoortcontrole, een etentje met de taxichauffeur kwam ik dan eindelijk aan bij het internaat waar marleen en rita, 2 begeleiders van de organisatie op me zaten te wachten. Ik slaap met 4 anderen in het internaat, waar nog 50 meisjes uit het binnenland verblijven. Iedere dag wordt er heerlijk gekookt, vaak rijst met kip, en in de ochtend en avond krijgen we broodjes. In het vrijwilligershuis zijn ook nog 3 anderen, allemaal gezellig!

De eerste dagen heb ik vooral paramaribo zelf gezien, een citytour gedaan met marleen, een tocht op de fiets met rita en de andere vrijwilligers hebben de markt, supermarkt en het zwembad laten zien. De palmentuin, onafhankelijkheidsplein, fort zeelandia en de vele houten huizen, de stad is erg mooi! Het is wel nog wat onwennig om hier te fietsen, er wordt hier links gereden, vaak zijn er geen fietspaden en vooral het oversteken vind ik nog wel eng. Maar dat went hopelijk snel!

Verder ben ik nu bij 1 project begonnen, dit is op de dinsdagmiddag, hierbij is t vooral extra aandacht geven aan de kinderen. Zo hadden ze vorige week vooral veel klei bij zich, wat gepuzzeld en later in de middag hebben we een rondje gewandeld. Ik vind het een leuk project, je kunt merken dat sommige kinderen wel behoefte hebben aan wat meer aandacht en het is fijn dat te kunnen geven. Verder gaat het regelen van mijn hoofdproject op zijn surinaams, waarschijnlijk is het vandaag of morgen wel geregeld, dus hoop dat dat ook leuk is!

Verder was ik zo benieuwd naar de binnenlanden, dat ik afgelopen weekend meteen mee ben gegaan op trip voor 4 dagen naar de voltzberg. Dit was echt fantastisch, zo mooi! Eerst hobbelend met een busje over de zandweg in de stromende regen (de regentijd is hier begonnen), daarna varend in een korjaal, een smalle lange boot over de rivier. Na een paar uurtjes kwamen we bij een prachtige plek, hier sliepen we in hangmatten met heel mooi uitzicht over de rivier. We hebben de voltzberg beklommen, in de stromende regen dwars door de jungle. Ik vond het heel eng, het was erg glad, maar we hebben allemaal de top behaald! Af en toe leek het net of we door een waterval naar beneden liepen, echt veel tropische regenbuien. De wolkbreuken in nederland zijn hier niks bij! Verder hebben we nog watervallen gezien, een nachtwandeling gedaan, vogelspinnen, slangen, kikkers en toekans gespot. Verder was het ook een erg gezellige groep, gezellig savonds drankjes gedaan en lekker zitten praten. Ik vond het een hele gave trip en ben zeker van plan vaker weg te gaan ;)

Eigenlijk heb ik nog veeel meer te vertellen, maar dat komt later wel. Ik heb nu al zoveel meegemaakt! Ik moet soms nog wel echt wennen aan de warmte en de vele muggen (wordt echt lekgeprikt!), maar vind het hier heerlijk en weet zeker dat ik me hier nog goed ga vermaken!

Liefs!

  • 26 April 2016 - 18:29

    Roeli Den Boestert:

    Hoi Annemiek,

    Wat leuk allemaal, wel een hele ervaring, hoor!
    Geniet er maar van

  • 26 April 2016 - 19:08

    Marja Koomen:

    Lieve Annemiek,
    Leuk verhaal! Wat heb je al veel gezien! En een mooie jungletocht gemaakt, spannend allemaal, vooral de spinnen en slangen...en je hebt ook al veel gezien in Paramaribo.Ben benieuwd! Maak er een mooie tijd van, samen met de kindertjes op het internaat. En ik ben ook benieuwd naar je hoofdproject! Geniet van deze tijd in Suriname!!
    Veel liefs, Mam xxx

  • 26 April 2016 - 22:25

    Rosan:

    Goed dat je toch een blog schrijft!
    Erg leuk om te lezen wat je meemaakt, geniet ervan!
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal!
    X

  • 27 April 2016 - 17:29

    Gerard:

    Hoi Piek.
    Leuk dat je een blog gemaakt hebt en dat we je belevenissen kunnen Lezen.
    Je hebt in korte tijd al veel beleeft en je tocht in de jungle moet ook vast af en toe wel spannend geweest zijn. Nu maar lekker aan de gang met je project. Veel plezier nog de komende werken en tot gauw. Liefs pap.

  • 29 April 2016 - 21:21

    Magda:

    Hoi Annemiek,
    Je vermaakt je prima als ik het zo lees allemaal!
    Heel leuk om te lezen, succes met je werk
    en heel veel plezier daar in de warmte.
    Wel vervelend al die vliegen maar dat went ook vast.
    Groetjes van ons xx

Tags: .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Annemiek

Actief sinds 08 April 2014
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 5027

Voorgaande reizen:

16 April 2016 - 11 Juli 2016

Suriname

02 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: